این محصول متعلق به گروه می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده اطلاعات تماس اینجا کلیک کنید

راهنمای روش انتخاب گلدان برای گیاه آپارتمانی

راهنمای روش انتخاب گلدان برای گیاه آپارتمانی

گلدان‌ها انواع گوتاگونی دارند، تنوع در قیمت، اندازه، رنگ، جنس و شکل، که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاصی هستند. در روش انتخاب گلدان مناسب، شرایط اقلیمی محیط، راحتی نگهداری و قیمت فاکتورهای مهمی هستند که همواره باید به آنها توجه کنید.
ما در گلستان، جنس‌های مختلف گلدان را کاملا بررسی و معرفی کردیم تا بتوانید راحت تر گلدان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
همانطور که قبلا در مطلب زمان مناسب و روش تعویض خاک گلدان گیاهان گفتیم زمانی که نشانه های تعویض گلدان را مشاهده نمودید باید اقدام به این خرید گلدان جدید نمایید، انتخاب های زیادی وجود دارد اما بهترین انتخاب کدام است؟ با گُل سِتان همراه باشد:

انواع گلدان برای گیاه آپارتمانی روش انتخاب گلدان

۱ – گلدان الیافی (گلدان دوستدار محیط زیست)
گلدان‌های الیافی گلدان مناسب برای گیاه شماست و از نظر اقتصادی و زیست محیطی انتخاب مناسبی هستند. عموما از غلاف و پوسته‌ی نارگیل ساخته می‌شوند و با اینکه محکم‌تر هستند، اما مزایای گلدان‌های کاغذی را دارند. گلدان های الیافی به جز نارگیل از پوسته غلات و سایر پوسته‌ها هم ساخته می‌شوند.
گلدان الیافی تنوع بالایی در رنگ و اندازه دارد و گلدان گرانی نیست. قد این گلدان‌ها از حدودا سه سانتی متر شروع شده و در ابعاد بزرگ‌تری هم ارائه می‌شوند. در ایران این گلدان را برخی گل فروشی های سطح بالا وارد کرده و برای فروش دارند.
قیمت گلدان الیافی: متوسط

گلدان از جنس الیاف طبیعی برای گیاه

۲ – گلدان سفالی
برای ساخت این گلدان‌ها، از نوع خاصی سفال استفاده می‌شود. گلدان سفالی از رایج ترین گلدان های موجود در ایران است که منبع تولید آنها شهر همدان است. منطقه لالجین در استان همدان را می تواند پایتخت گلدان سفالی ایران نامید. تنوع شکل و رنگ آنها بسیار زیاد است و از اندازه کوچک (۵سانتی متر) تا سایز های بسیار بزرگ‌تر هم ساخته می‌شوند. معمولا قرمز مایل به قهوه ای، یعنی همرنگ خاک هستند. به همین دلیل هماهنگی زیبایی با رنگ باغچه دارند و گلدان مناسب برای گیاه های برون از خانه شماست. همیشه و به راحتی در دسترس بودن این گلدان‌ها، آنها را به یکی از مناسب ترین گلدان‌های موجود در بازار تبدیل کرده است.

اما قبل از خرید، باید دو نکته را در مورد این گلدان‌ها بدانید. آنها بسیار ظریف‌تر و شکننده‌تر از سایر گلدان‌ها هستند و باید بیشتر مواظب آن‌ها باشید. مسئله بعدی، در مورد نفوذپذیری آن‌هاست. این گلدان‌ها اغلب بدون لعاب کاری و به صورت خام ساخته می‌شوند. یعنی رطوبت خاک را جذب می‌کنند و بدنه کاملا مرطوب و خیس می‌شود.

در این صورت تشخیص مقدار آب مورد نیاز برای گیاه داخل گلدان سفالی کاری سخت خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم گلدان های سفالی را خریداری کنید که بدنه داخلی گلدان لعاب کاری داشته باشد، تا آب کمتری از دسترس گیاه خارج شود. توجه کنید که در کف گلدان سوراخی برای خروج آب اضافه گلدان داشته باشد.
اگر محل زندگی شما زمستان‌های بسیار سردی دارد، گلدان‌های سفالی را به محیط داخل خانه بیاورید تا از تخریب و ترک خوردن گلدان جلوگیری کنید. گلدان های سفالی در فصل زمستان به دلیلی انبساط و انقباض احتمال ترک خوردنشان زیاد است.
قیمت گلدان سفالی: بسته به نوع و طراحی آن ارزان یا متوسط

۳ – گلدان بتنی
گلدان بتنی ظاهری متفاوت و جذاب دارد، گلدان های بتنی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و ظاهر مینیمال آنها می تواند در طراحی دکوراسون خانه تاثیر گذار باشد.
حتما می‌دانید که این گلدان‌ها بسیار سنگین هستند. وزن زیاد برای مراقبت از گیاهان در برابر باد و افتادن و … بسیار خوب است. اما جابه‌جایی را سخت می‌کند. پس اگر قصد دارید این گلدان را تهیه کنید، ابتدا یک مکان مناسب برای او انتخاب کنید و آن را برای همیشه در آن نقطه قرار دهید! از طرف دیگر، وزن زیاد آن باعث می‌شود تا در اثر ضربه که ممکن است کودک شما به آن بزند کوچکترین آسیبی به گیاه نرسد. گلدان بتنی عایق بسیار خوبی است و گیاه را از تغییرات دمایی شدید حفظ می‌کند. گلدان های بتنی که رنگ آمیزی شده است می تواند یک انتخاب خوب برای روح بخشیدن به خانه ها شما باشد.
قیمت گلدان بتنی: بالا

۴ – گلدان فلزی
این گلدان‌ها بسیار بادوامند و بسته به نوع فلز، مثل آهن، بسیار سنگین خواهند بود. فلزی مثل آلومینیوم، جنسی ایده آل برای این گلدان‌هاست. چون علاوه بر مقاومت بالا، سبک است و جابه‌جایی آن راحت است. آلومینیوم زنگ نمی‌زند، به رنگ آمیزی و ضد زنگ کردن نیازی ندارد و از سایر فلزها ارزان‌تر است. البته جنس‌های دیگری از فلز هم درساخت این گلدان‌ها استفاده می‌شود، مثل روی، مس، سرب و استیل.
گلدان های فلزی بدون رنگ (گالوانیزه) در دنیا طرافداران زیادی دارد و می تواند چشم هر مهمانی را به گلدان خانه شما جلب کند!
قیمت گلدان فلزی: بالا

۵ – گلدان کاغذی
این گلدان بیشتر برای کشت سبزیجات و یا گیاهان بند انگشتی مناسب است. هواکشی خوب این جنس از گلدان باعث می‌شود تا ریشه سالم‌تر رشد کند و بهتر نفس بکشد. همچنین ریشه را از نوسانات دمایی حفظ کرده و به نوعی مثل عایق، از رسیدن آسیب‌های دمایی به گیاه جلوگیری می‌کند.
این گلدان‌ها قابل تجزیه هستند و آسیبی برای طبیعت ندارند، اما باید هر سال آن‌ها را عوض کنید. البته با توجه به قیمت کم و مزایای بالای این گلدان‌ها، باز هم به صرفه و اقتصادی هستند. لایه داخلی بعضی از آن‌ها با موم پوشانده شده که عمر مفید آن‌ها را بیشتر می‌کند. روش انتخاب گلدان کاغذی به این صورت است که هر چقدر زخامت کاغذ بیشتر باشد گدان ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
قیمت: گلدان کاغذی: ارزان

۶ – گلدان سرامیکی
گلدان‌های سرامیکی، از سفال ساخته می‌شوند. سفال روشن رنگی که به خوبی شکل گرفته و بعد هم لعاب کاری شده. برای ساخت این گلدان، سفال را در کوره‌های با دمای بسیار بالا قرار می‌دهند تا تخلخل و آسیب پذیری آن بسیار کاهش پیدا کند. البته، اگر این گلدان در هوای خیلی سرد قرار بگیرد، احتمالا دارد ترک بخورد.
گلدان سرامیکی عموماوزن زیادی دارد و سنگین است . به همین دلیل برای گیاهانی که رشد زیادی دارند و سنگین هستند بسیار مناسب است وبه خوبی از آنها نگهداری می‌کند. اگرچه این گلدان‌ها کمی گران هستند، اما تنوع زیاد در طرح و رنگ آن‌ها پاسخگوی هر سلیقه ای هست. در بین اشکال مختلف، گلدان‌های گرد و کاسه ای شکل سرامیکی محبوب ترند.
قیمت گلدان سرامیکی: متوسط رو به بالا

۷ – گلدان فایبرگلاس و رزینی
گلدان‌های فایبرگلاسی از مخلوط رزین و الیاف شیشه ساخته می‌شوند. این گلدان ها را طوری قالب می‌زنند تا شبیه گلدان‌های سفالی و سرامیکی به نظر برسند. گاهی کمی آهک به مخلوط رزین اولیه اضافه می‌کنند تا بافت و شکل بهتری به دست بیاید.
اگرچه این گلدان‌ها دوستدار طبیعت نیستند، اما مزایایی دارند که قابل توجه است. گلدان فایبرگلاسی سبک، با دوام و بسیار شبیه به گلدان‌های سفالی است. همچنین به فضا و هوای خاصی هم نیازی ندارند. هر هوایی را تحمل می‌کنند و آسیبی نمی‌بینند، و بر خلاف گلدان‌های سفالی لازم نیست در فصل سرما به محیط گرم تری منتقل شوند.
اما به شما پیشنهاد خرید این گلدان را نمی کنیم چرا که تولید این گلدان به محیط زیست بسیار آسیب می زند.
قیمت گلدان فایبرگلاس: بالا

۸ – گلدان پلاستیکی
این نوع گلدان با شکل و بافت مختلفی تولید می‌شود، اما در واقع کپی ضعیفی از گلدان فایبرگلاس است! گفتیم ضعیف، چون ظاهر آن مصنوعی است و دوام کمتری نسبت به آنها دارد. نوع نازک‌تر گلدان پلاستیکی بسیار شبیه به گلدان سفالی است. اما خوب طبیعتا بسیار سبک‌تر است. اکثر گیاهانی که خریداری می‌کنید، با گلدان پلاستیکی به خانه شما می‌آیند. چون این گلدان‌ها ارزانترین نوعی هستند که فروشندگان می‌توانند از آنها برای فروش محصولات استفاده کنند.
تنوع رنگ، سایز و شکل این گلدان‌ها هم بسیار زیاد است.
قیمت گلدان پلاستیکی: بسیار ارزان

۹ – گلدان چوبی
گلدان‌های چوبی ظاهر بسیار زیبایی دارند که به خوبی با هر گیاه و هر محیطی هماهنگ می‌شوند. عموما به شکل مربع و مستطیل عرضه می‌شوند، روی بعضی از آنها هم حکاکی‌های بسیار زیبا و هنرمندانه ای وجود دارد که آن را به یک آیتم مجلل برای دکوراسیون منزل تبدیل می‌کند.
گلدان چوبی در زمستان ترک نمی‌خورد. شاید تنها نکته ای که باید به آن توجه کنیم پوسیدن و فاسد شدن گیاه است. چون گلدان چوبی به راحتی خشک نمی‌شود و آب را در خود نگه می‌دارد. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، با یک لایه پلاستیک داخل گلدان را بپوشانید. فراموش نکنید که پلاستیک را سوراخ کنید تا زه کشی به خوبی انجام شود.پس گلدان مناسب برای گیاه شما می تواند یک گلدان با طرح و بافت های زیبای چوب هم باشد.